RETUR- OCH GARANTIPOLICY

Xilinmen AB (Kitchen Machine)

Gäller försäljning till företag (B2B)

1. Allmänt

Denna retur- och garanti policy gäller vid försäljning av kött skärmaskiner till näringsidkare (“köparen”) från Xilinmen AB 559013-3251, nedan kallad “säljaren”.

Samtliga affärer sker enligt Köplagen (1990:931), då försäljningen sker mellan företag. Konsumentköplagen (1990:932) gäller inte.

2. Leverans och riskövergång

När varan har överlämnats till fraktbolaget anses risken för varan ha övergått till köparen i enlighet med 10 § Köplagen.

Eventuella transportskador, förluster eller förseningar efter överlämning är köparens och fraktbolagets ansvar.

Köparen ska vid mottagandet inspektera varan och omedelbart anmäla synliga transportskador till transportören.

3. Garanti

Endast maskinens motor omfattas av garanti från Xilinmen AB. Garantitid: ett (1) år från fakturadatum.

Garantin omfattar endast tillverkningsfel i motorn.

Garantin gäller inte vid:

Fel orsakade av felaktig montering, rengöring, elanslutning eller användning.

Skador uppkomna under transport, eller på grund av yttre påverkan.

Bristande underhåll, normalt slitage eller förbrukningsdelar (t.ex. knivar, packningar, remmar).

Xilinmen AB förbehåller sig rätten att undersöka motorn innan beslut om garantiåtgärd fattas.

Vid godkänd garantiåtgärd kan säljaren, efter eget val, reparera eller ersätta motorn med en likvärdig del.

Alla garantiåtgärder sker av säljaren egen goda vilja och utöver lagstadgade skyldigheter enligt Köplagen.

4. Returvillkor

Returer accepteras endast efter skriftligt godkännande från Xilinmen AB.

Returfrakt betalas av köparen.

Returnerade varor ska vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning.

Ej godkända returer eller varor utan korrekt dokumentation returneras på köparens bekostnad.

5. Reklamation

Reklamation av fel ska ske utan dröjsmål, dock senast inom 10 dagar från mottagandet, enligt 32 § Köplagen.

Köparen ska ange felens art och bifoga fotodokumentation.

Om reklamationen avser transportskada ska anmälan först göras till fraktbolaget.

6. Ansvarsbegränsning

Säljarens ansvar är begränsat till vad som uttryckligen anges i denna policy.

Säljaren ansvarar inte för indirekta skador såsom produktionsbortfall, driftsstopp, förlorad vinst eller följdskador, enligt 67 § Köplagen.

Eventuella reparationer eller åtgärder som utförs utanför garanti sker frivilligt och innebär inte att Xilinmen AB åtar sig framtida ansvar i liknande fall.

7. Tillämplig lag och tvistlösning

Policyn regleras av svensk lag, särskilt Köplagen (1990:931).

Tvist som inte kan lösas genom förhandling ska avgöras av svensk allmän domstol, med Karlskrona tingsrätt som första instans.

8. Kontaktuppgifter

Xilinmen AB (Kitchen Machine)

Kronobergsgatan 33, 371 41 Karlskrona, Sverige

+46 762 400 573

xilinmenab@gmail.com